Nazywam się Agnieszka Somerfeld. Od ponad dekady wspieram dzieci, młodzież i dorosłych na drodze odkrywania siebie, swojego potencjału oraz wszechstronnego rozwoju. Współtowarzyszenie drugiemu człowiekowi w tym procesie jest dla mnie wielkim przywilejem i zaszczytem.
Pracę zawodową rozpoczęłam w 2010 roku jako oligofrenopedagog w specjalnej szkole podstawowej dla dzieci z autyzmem. Prowadziłam wówczas zajęcia indywidualne i grupowe w oparciu o zasady terapii behawioralnej. Swoje umiejętności terapeutyczne doskonaliłam pod superwizją certyfikowanego analityka zachowania.
Zafascynowana pracą terapeutyczną postanowiłam rozwijać swoje umiejętności i wiedzę w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS), gdzie ukończyłam studia podyplomowe ze Stosowanej Analizy Zachowania. Dodatkowo uczestniczyłam w szeregu szkoleń i warsztatów dotyczących rozwijania umiejętności społecznych, komunikacyjnych, emocjonalnych oraz rozwoju osobistego. Brałam udział w licznych Międzynarodowych Sympozjach Naukowych organizowanych przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (PTPB) oraz odbywałam staże w ośrodkach prowadzonych przez Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej (PSTB).
Zdobytą wiedzą dzieliłam się z innymi prowadząc szkolenia i warsztaty we współpracy z WCIES oraz fundacjami Vis Maior czy Wspieranie w rozwoju. Prowadziłam także indywidualne konsultacje i warsztaty dotyczące wykorzystania stosowanej analizy zachowania w pracy nad jego modyfikacją.
W 2019 roku otrzymałam Nagrodę Dyrektora Biura Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy za wybitne osiągniecia w pracy i na rzecz warszawskiej oświaty.
Obecnie jestem w trakcie czteroletniego kursu psychoterapii poznawczo - behawioralnej w Centrum CBT – EDU. Jest to ośrodek rekomendowany i atestowany przez Polskie Towarzystwo Terapii Poznawczej i Behawioralnej (PTTPB), którego jestem członkiem.
Jednocześnie nieprzerwanie od 2010 roku prowadzę indywidualne zajęcia terapeutyczne oraz treningi umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży z ASD, zaburzeniami emocjonalnymi oraz z trudnościami interpersonalnymi. Analiza zachowania, a następnie planowanie działań pozwalających je zmodyfikować w celu poprawy jakości życia stanowi niezwykle ważny element w mojej pracy z pacjentem. W terapii łączę interwencje poznawcze i behawioralne stanowiące fundament CBT z koncepcjami uważności i akceptacji charakterystycznymi dla podejścia DBT. Jestem entuzjastką uważnej i empatycznej komunikacji NVC (Nonviolent Communication).
Wykształcenie
• Szkoła Terapii Poznawczo – Behawioralnej Centrum CBT-EDU
Czteroletni kurs psychoterapii poznawczo-behawioralnej – obecnie,
• Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego
Studia podyplomowe - Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia dzieci – 2024,
• Uniwersytet Warszawski
Studia podyplomowe – Edukacja Początkowa i Terapia Pedagogiczna Dzieci ze Specyficznymi Trudnościami w Uczeniu się – 2013,
• Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
Studia podyplomowe – Stosowana Analiza Zachowania – 2011,
• Akademia Pedagogiki Specjalnej
Studia magisterskie – Pedagogika specjalna – 2010,
• Uniwersytet Warmińsko – Mazurski
Studia licencjackie – Pedagogika specjalna – oligofrenopedagogika – 2008
Szkolenia, warsztaty i staże
• Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli - 2024
Konceptualizacja przypadku w analizie transakcyjnej według teorii Erica Berne'a. Konceptualizacja przypadku w terapii EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing).
Konceptualizacja przypadku w terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (Solution Focused Brief Therapy).
Konceptualizacja przypadku w terapii poznawczo-behawioralnej (Cognitive Behavioral Therapy).
Konceptualizacja przypadku w terapii Gestalt według koncepcji Fritza Perlsa. Konceptualizacja przypadku w terapii psychodynamicznej w ujęciu teorii relacji z obiektem.
Konceptualizacja przypadku w psychodramie według teorii Jacoba Moreno,
• Udział w konferencji Światowe standardy pracy z osobami ze spektrum autyzmu - 2024
• Konferencja PSTB i PTPB - II Zlot Behawiorystów. 50 lat Polskiego Behawioryzmu – 2022,
• Kim jestem, a kim są inni? O zastosowaniu modelu ID w pracy zespołowej – 2020,
• Bardzo Późna Interwencja Behawioralna, czyli kiedy z zachowaniami trudnymi i umiejętnościami jest już bardzo źle – 2020,
• Pozwólmy dzieciom być głośno – praca z grupą nie musi być trudna – 2019,
• Konferencja Mediacje szkolne i rodzinne – 2019,
• Jak motywować niezmotywowanych – 2019,
• Współpraca z rodziną ucznia – 2019,
• Trening Umiejętności Społecznych w pracy z uczniem o SPE – 2018,
• Techniki Stosowanej Analizy Zachowania (SAZ) w pracy z uczniem o SPE – 2018,
• Radzenie sobie z zachowaniami agresywnymi u dużych uczniów – 2018,
• Staż w Ambulatorium Terapii Behawioralnej PSTB w Krakowie – 2017,
• Staż w Niepublicznych Szkołach Umiem prowadzonych przez PSTB – 2017,
• Techniki pracy z zachowaniami agresywnymi w metodologii aikido – 2017,
• Rozwijanie umiejętności zastosowania technik behawioralnych w pracy z uczniem o SPE – 2017,
• Jak radzić sobie z zrachowaniami trudnymi uczniów w szkole – aspekty prawne i psychologiczne – 2017,
• Od dźwięku do języka – rozwijanie komunikacji dzieci z autyzmem – 2017,
• VB-MAPP: ocena umiejętności i planowanie terapii – 2017,
• Jak napisać indywidualny program terapeutyczny w oparciu o VB-MAPP – 2017,
• AAC – Wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się I i II st. – 2017,
• Intensywne nauczanie behawioralne w oparciu o system kart – 2016,
• VB-MAPP. Behawioralne podejście do oceny umiejętności językowych w terapii dzieci z autyzmem – 2015,
• XI Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej – Kliniczny kontekst analizy zachowania: Trzy fale terapii behawioralnej – 2015,
• Rozwój daje radość – praca z małym dzieckiem z autyzmem nad komunikacją, zabawą i samodzielnością – 2014,
• X Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Polskiego Towarzystwa Psychologii Behawioralnej – Zachowania trudne u dzieci i osób dorosłych z perspektywy psychologii behawioralnej i psychiatrii – 2014,
• Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepełnosprawności i Zdrowia – ICF -2014
• Seksualność dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną – 2011,
• Zrozumieć autyzm w ujęciu HANDLE – 2013,
• Zaburzenia komunikacji werbalnej u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych – 2013,
• Bariery przy wprowadzaniu AAC w pracy z dziećmi z autyzmem – 2013,
• IX Międzynarodowe Sympozjum Naukowe PTPB – Zaburzenia rozwoju z perspektywy analizy zachowania i psychiatrii dziecięcej – 2013,
• VIII Międzynarodowe Sympozjum Naukowe PTPB – Stosowana Analiza Zachowania – oparte na dowodach i efektywne podejście do terapii osób z zaburzeniami rozwoju – 2012,
• Pyramid Educational Consultants – PECS I i II st. – 2011,
• Konferencja szkoleniowa – Trudne zachowania – pozytywne podejście – 2011,
• Trening Umiejętności Społecznych w rehabilitacji psychiatrycznej – 2010,
• Roczne studium Edukacji Społecznej
Ukończenie seminariów z zakresu „Zachowania i procesy społeczne”, „Kontakty interpersonalne”, „Psychologia stosunków międzyludzkich”, „Profesjonalne umiejętności społeczne” - 2006